Mi is a játék?
A játék a gyermek lételeme. Szerencsésnek mondható az a felnőtt,
aki mindebből az eredendően spontán, öncélú és örömön alapuló, mégis különböző szabályokhoz alkalmazkodó tevékenységből minél többet képes megőrizni. A játék vicces, és azonnali felismerhetőséget biztosít. Szerencsére nem kötődik kultúrfokhoz, sem világnézethez, minden odafigyelő azonnal megérti, hogy miről van szó. A játékok fajtái: mozgásos játék, gyakorló játék, – manipulációs - szerepjáték és szabályjáték lehet.
Mit tanulnak a játszók, (szándékosan nem használtam a gyerek kifejezést) a játék során?
A mozgásos játékok (járás, kúszás, mászás, csúszás..), hozzájárulnak a testséma és a testtudat kialakulásához, megerősödéséhez. Elősegítik az elemi mozgások összerendezését, és a térbeli tájékozódást szolgálják. Fejlesztik az egyensúlyérzéket, és segítenek az érzékszervi tapasztalatok szervezésében.
A manipulációs, konstruáló játékok, kézimunka, barkácsolás (tárgyi játékok) során a gyermek folyamatosan gyakorolja a finommozgást. Tanulja a dolgok elemekre bontását és összerakását. Tanulmányozza az elemek tulajdonságait, az egész és a részek viszonyát. Rendez (csoportosít, sorakoztat...) módosít, alkot és újraalkot, valamint átéli a létrehozás örömét, sikerrel nyugtázhatja a létrehozott produktumot.
A szerepjáték, bábozás, dramatizálás elindítja a fantázia működését, és segít a szociális világ bonyolult rendszerének kitapogatásában. A gyermeknek megtanítja, élményei átfordítását, valamint gyakoroltatja a társas igazodást, a szociális szerepeket. Fejleszti a nyelvi és a kommunikációs képességeket.
A szabályjáték az önkontroll, a szabálytudat erősítésében meghatározó.
A játék alkalmas a gyermekek megismerésére, mert a gyermek természetes megnyilvánulása az élményeit cselekvésbe fordítja át a játékban, felkínálja magát, hozza a problémáját örömmel, vesz részt benne. A gyermek a játékában vall arról, hogy milyennek látja, és milyennek szeretné látni a világot. Hogyan éli át helyzetét, kapcsolatait a felnőttek és a gyermekek világában. Milyen problémái vannak - kitől vagy mitől fél, milyen sérelmei vannak, mit hiányol esetleg, valamint milyen megoldási stratégiái vannak.
|