 |
Men |
|
| |
 |
naptr |
|
| |
 |
gyerekszj |
|
"Ne add rm ezt a ruht, mert ettl n butatst kapok!"
"Nem akarok inni, nem csuklok, csak csiklandozza a hasamat valami!"
"Tudod anya n kibe vagyok szerelmes? - Kibe? -Tgedbe."
| |
 |
rtkek |
|
Csak egyet krj az lettl: mindenbl eleget!
Annyi napfnyt, hogy ragyogbbnak lsd az letet,
annyi est, hogy rtkeld a napstst,
annyi boldogsgot, hogy virulhasson a lelked,
annyi fjdalmat, hogy rtkeld az let apr rmeit,
annyi nyeresget, hogy elrd a vgyaidat,
annyi vesztesget, hogy rtkeld, amid van s
annyi dvzlst, hogy knnyebb legyen a vgs bcs.
| |
|
|
 |
anyanyelvi jtkok |
|
Akusztikus figyelemfejleszt gyakorlatok I. |
|
|
I. fokozat
1.) „Nv – t” jtk
Jelljnk ki egy kiindul pontot a szoba egyik falnl, tvolabb pedig a cl helyt. A gyermek a kiindulpontra ll s csak akkor lphet egy lpst elre, amikor a felsorolt szavak kztt a sajt nevt meghallja. Pl.: „hz, klyha, virg, Pter, alma, baba, Pter, aut, labda, szk, Pter … stb”. A szavakat monoton hangon kell sorolni.
Ha a gyermek nem lpett elre nevt hallva, akkor meglltjuk, s egyet vissza kell lpnie. Ha nem tved, jutalom vrja a clnl.
Ezt a jtkot 4-5 fs gyermekcsoporttal is eljtszhatjuk, ilyenkor minden gyermek nevt beillesztjk a trgynevek sorba. Ha versenyjtkot terveznk, akkor minden gyermek kezbe ngy kockt adunk, ha valaki hibzik, egy kockt letesz. Akinek a clnl minden kockja a kezben van, az a gyztes. Aki elvesztette valamennyi kockjt tkzben. Az kimarad a jtkbl a kvetkez krig.
|
Akusztikus figyelemfejleszt gyakorlatok II. |
|
|
II. fokozat
Trtnet felolvassa
Olvassunk fel a gyermeknek egy olyan trtnetet. Amelyben egy kivlasztott sz gyakran elfordul. Beszljk meg vele, hogy melyik ez a sz. Krjk meg arra, hogy ahnyszor ezt a szt hallja, koppantson egyet a ceruzjval az asztalra. Ehhez a feladathoz brmelyik trtnet vagy mese kivlaszthat, de t percnl hosszabb ideig nem szabad a felolvassnak tartania. Pldaknt a kvetkez trtnet kpzelhet el. A gyereknek a „mh” szra kell figyelnie.
|
Akusztikus figyelemfejleszt gyakorlatok III. |
|
|
III. fokozat
Zavars
Most prbljuk meg a gyermeket rvenni arra, hogy ne hagyja figyelmt elterelni a feladatrl.
|
rzkelsen alapul jtkok /halls |
|
|
Vtelre lltva
Akr akarjuk, akr nem, flnk folyamatosan informcival lt el minket, rzkeli, hogy a zajok kzelrl vagy tvolrl, oldalrl, szembl vagy htulrl rkeznek, kellemesek vagy bntak, fenyegetek vagy rtalmatlanok.
Flnk olyan finom rzkszerv, hogy szinte a f nvst is meghalljuk. Mr tz decibeltl rzkeljk a hangokat: ez a falevelek susogsnak hangereje, ha enyhe szell lebegteti ket. A sugrmeghajts replgpek szznegyven decibeles hangereje mr a fjdalomkszbt srolja. A hossz ideig tart ers zaj idvel krostja a bels flben tallhat csillszrket - ez hallsromlst okoz.
|
rzkelsen alapul jtkok /halls |
|
|
Rdihallgats:
Kapcsold be a rdit s hallgatzz! kinek, minek a hangjt hallod?
Mi trtnik? Mesld el!
TV -vel is jtszhat, csak akkor kssk be a gyermek szemt, vagy fordtson neki htat!
|
| |
|
|
 |
BlogPlusz |
|
| |
 |
gondolatok |
|
A Dalai Lma, mikor arrl krdeztk, hogy mi az, ami a leginkbb meglepi az emberrel kapcsolatban, ezt vlaszolta: „Az ember. Mert felldozza az egszsgt, hogy pnzt keressen. Aztn felldozza a pnzt, hogy visszaszerezze az egszsgt. s mivel olyan izgatott a jvjvel kapcsolatban, hogy elfelejti lvezni a jelent: az eredmny az, hogy nem l sem a jelenben, sem a jvben. gy l, mintha soha nem halna meg, s aztn gy hal meg, hogy soha nem is lt igazn.”
| |
 |
nyelvtrk |
|
Lttam szrs hrcsgt, ppen szrpt szrcsgtt. Ha a hrcsg szrpt szrcsg, rtrnek a hrcsg grcsk.
Potyog ors, kotyog kors, rotyog bors, motyog kutya, ltyg gatya.
Kt pk kt szp kk kpet kr.
Csri csiga csaln cscsn cselleng. Csaln cscst csipegetve leng fent.
| |
 |
Trfons |
|

| |
|
|