Mi is a kommunikci
"Hallgass gy, hogy szvesen beszljenek, s
beszlj gy, hogy szvesen hallgassanak!"
A kommunikci, a kapcsolatteremts, jelzsek, gondolatok, rzelmek tadsa. Rszletek egyik szakdolgozatombl.
A kommunikci formja lehet szimbolikus, trgyi,(rajzok), verblis, (beszd, olvass, rs) s nonverblis. (mozgs, gesztus, mimika) Az eredmnyes kommunikci kvetelmnyei kldknt, hogy azzal beszlek-e, akinek az zenet szl. tgondolom, milyen visszajelzsre van szksgem, s felkszlk a visszajelzs fogadsra. Fogadknt rdemes tgondolnom, hogy biztos, nekem szl-e az informci. A kld milyen hatst akar elrni az rtktletemben, s pontos-e az informcija. Vr-e visszajelzst a kld, s ha igen, akkor milyet.
A megrtst akadlyoz tnyezk lehetnek az zenet bizonytalansga, a szemlyes beszlgets rossz kivitelezse, kimondatlan felttelezsek, megtveszts, kommunikcis csatornk hinya s a zavarok sszessge.
n gyakran tisztzom magamban, mit kvnok elrni, s kinek szljon. A Gordon mdszert hasznlva nagy jelentsge van az aktv hallgatsnak is. Figyelem a teljes mondandt, reaglok az rzsekre, figyelem a clzsokat.
Nehzsgei lehetnek: szemlyes kockzat, ellensges kifejezsek, nem helyn val kijelentsek, pozitv rzsek elfogadsa, rzelmi vszjel, sajt magunkra figyels
A metakommunikci nlunk, akik gyerekekkel foglalkoznak jobban eltrbe helyezdnek. A megjelens, (ruhk szne, hajforma, illat, kszerek) tvolsgtarts, trkzszablyozs (hogyan l, ll, kz, karhelyzet), mimika, arcjtk, (mosoly, grimasz), tekintet, szemjtk, pupilla, kacsints, kerekts, gesztusok, kzmozdulatok, (nyitott, zrt), mind megersti, nyomatkot ad s velejrja a verblis kommunikcinak. Jellemzje az szintesg.
A trgyals is rsze a kommunikcinak. Informcik, szemlyisgnk, a msik ismeretnek a hatalom felhasznlsa ahhoz, hogy befolysolni tudjuk msok viselkedst, cselekvseit s alaktsuk a magunkt.
Siker elrshez: a szban forg gyrl megfelel informci, informci a velnk kapcsolatba lp emberek ignyeirl, cljairl, belltottsgairl, elvrsairl szl. Tervezni s szervezni kell. Ebben az esetben eltrbe kerl az idhatr, dokumentci, msolatok, tma pontos meghatrozsa, vlemny- klnbsgi lehetsgek, trgyalsi taktika kialaktsnak sorrendje. Ebben a formtumban alakulhat ki a legtbb konfliktus. A nem tudsra val apellls, a vitathat ok, krbeforgs, a ms is azt csinlja, a mltra val hivatkozs mind-mind konfliktusok forrsa lehet.
Vita. Kln kategria. Ennek vezetse, kln szakma. Trnerknt nagy kihvst jelent feladat. Ebben az esetben a tmval kapcsolatos nzetek tkztetse, a helyes szemllet, meggyzds kialaktsa a feladat. Menete, pedig a problma exponlsa (vitaindts), hozzszlsok, jabb krdsek meghallgatsa, csompontok problmaszer felvetse, dsts, szelektls, a vita helyes mederben tartsa, a vita lezrsa pozitv attitdkkel, llsfoglals.
|