Mi is a kreativitás?
A kreativitás alkotóképességet
teremtőképességet jelent, amely során a különféle képességek szerveződése lehetővé teszi az elszigetelt tapasztalatok összekapcsolását, újszerű értelmezését és új formában történő megjelenését. Jellemző még az érzelmek uralkodó szerepe, a megismerő folyamatok közül előtérben áll a képzelet és a fantázia. Kit nevezünk kreatívnak? Aki találékony? Leleményes? Teremtő és újat alkotó? Ötletes, vagy éppen csavaros eszű? Hamar feltalálja magát? Gyors áttekintő képességgel rendelkezik? Élelmes és ravasz? Eredeti megközelítésű vagy praktikus megoldásokat alkalmazó? Találmányai vannak?
A különböző logikai, ún. fejtörő feladványokkal való foglalkozásban talán még inkább megnyilvánulnak a kreativitás ismérvei, ugyanis egy sor lehetséges változatot kell végiggondolni, amíg eljutunk a megoldáshoz. Egy-egy feladatnak igen sok lehetséges, és helyes megoldása is létezik, amelyek meghatározzák a teljesítményt és a hatékonyságot. Utóbbit még a felmerülő ötletek száma, változatossága és eredetisége is jellemzi. A célhoz jutás alternatív módszereinek keresésében a kreativitásnak alapvető szerepe van, ami viszont játékos úton is jól gyakoroltatható és fejleszthető. A kreativitásra jellemző személyi tulajdonságok támogatása igen fontos feladat. A kreativitásnak szerepe van az emberi kommunikációban is. Ha valamely probléma megoldása során nem a szokásos (elvárt) módon reagálunk, akkor ezáltal másokat meghökkenthetünk, sőt egyes esetekben stresszhatást is kiválthatunk. Számomra maradandó élményt nyújtott egyszer egy állásinterjú, hiszen miután elnyertem a munkát, bemutatták a ’stresszinterjú’ beépített résztvevőit. A fokozott kreativitás inkább a fiatalabbak körében jelentkezik. Bizonyított, hogy azok a gyerekek, akik fiatalkorukban többet játszottak, felnőttkorukban kreatívabbaknak mutatkoztak kortársaiknál! A pedagógia éppen ilyen esetben jut fontos szerephez azáltal, hogy a fiatalokat csak megfelelő keretek között hagyja tevékenykedni. Reményre ad okot, hogy egyre jobban terjed az élmény pedagógia, a projektoktatás. A játékos kreativitásfejlesztés optimális közege, a csoport. A közösségben megvalósuló játékos kreativitásfejlesztés nagyfokú hasonlatosságot mutat a brain-storming (ötletroham) használatakor. Egyik pályázatomban kifejtettem, hogy az egymással versengő, egymást túlszárnyalni kívánó megoldáskeresés mindennél jobban serkenti a résztvevőket az új és még újabb lehetőségek megtalálására. Eredményességét vezetőként sokkal sikeresebben alkalmaztam, mintha magunkba merülve, egyedül tennénk ezt, mondjuk visszavonulva egy bezárt szobában. (Bár utóbbihoz hozzátenném, hogy ez a fajta kikapcsolódás is képes alkotásra ösztönözni).
|