Mi is a kreativits?
A kreativits alkotkpessget
teremtkpessget jelent, amely sorn a klnfle kpessgek szervezdse lehetv teszi az elszigetelt tapasztalatok sszekapcsolst, jszer rtelmezst s j formban trtn megjelenst. Jellemz mg az rzelmek uralkod szerepe, a megismer folyamatok kzl eltrben ll a kpzelet s a fantzia. Kit neveznk kreatvnak? Aki tallkony? Lelemnyes? Teremt s jat alkot? tletes, vagy ppen csavaros esz? Hamar feltallja magt? Gyors ttekint kpessggel rendelkezik? lelmes s ravasz? Eredeti megkzelts vagy praktikus megoldsokat alkalmaz? Tallmnyai vannak?
A klnbz logikai, n. fejtr feladvnyokkal val foglalkozsban taln mg inkbb megnyilvnulnak a kreativits ismrvei, ugyanis egy sor lehetsges vltozatot kell vgiggondolni, amg eljutunk a megoldshoz. Egy-egy feladatnak igen sok lehetsges, s helyes megoldsa is ltezik, amelyek meghatrozzk a teljestmnyt s a hatkonysgot. Utbbit mg a felmerl tletek szma, vltozatossga s eredetisge is jellemzi. A clhoz juts alternatv mdszereinek keressben a kreativitsnak alapvet szerepe van, ami viszont jtkos ton is jl gyakoroltathat s fejleszthet. A kreativitsra jellemz szemlyi tulajdonsgok tmogatsa igen fontos feladat. A kreativitsnak szerepe van az emberi kommunikciban is. Ha valamely problma megoldsa sorn nem a szoksos (elvrt) mdon reaglunk, akkor ezltal msokat meghkkenthetnk, st egyes esetekben stresszhatst is kivlthatunk. Szmomra maradand lmnyt nyjtott egyszer egy llsinterj, hiszen miutn elnyertem a munkt, bemutattk a ’stresszinterj’ beptett rsztvevit. A fokozott kreativits inkbb a fiatalabbak krben jelentkezik. Bizonytott, hogy azok a gyerekek, akik fiatalkorukban tbbet jtszottak, felnttkorukban kreatvabbaknak mutatkoztak kortrsaiknl! A pedaggia ppen ilyen esetben jut fontos szerephez azltal, hogy a fiatalokat csak megfelel keretek kztt hagyja tevkenykedni. Remnyre ad okot, hogy egyre jobban terjed az lmny pedaggia, a projektoktats. A jtkos kreativitsfejleszts optimlis kzege, a csoport. A kzssgben megvalsul jtkos kreativitsfejleszts nagyfok hasonlatossgot mutat a brain-storming (tletroham) hasznlatakor. Egyik plyzatomban kifejtettem, hogy az egymssal verseng, egymst tlszrnyalni kvn megoldskeress mindennl jobban serkenti a rsztvevket az j s mg jabb lehetsgek megtallsra. Eredmnyessgt vezetknt sokkal sikeresebben alkalmaztam, mintha magunkba merlve, egyedl tennnk ezt, mondjuk visszavonulva egy bezrt szobban. (Br utbbihoz hozztennm, hogy ez a fajta kikapcsolds is kpes alkotsra sztnzni).
|