Dyslexia
Diszlexia, a különböző tanulási zavarok egyike.
Speciális nyelvi alapokon kialakuló alkati eredetű rendellenesség, amely egyszerű szódekódolásbeli nehézséggel jellemezhető. Általában elégtelen fonológiai feldolgozási képességeket jelent. A dyslexia, a nyelv különböző területein megjelenő eltérő zavarokban mutatkozik meg, gyakran az olvasási problémával együtt feltűnő probléma az írás és helyesírás megfelelő elsajátítása. A legtöbb esetben a tanulási zavarok az információ feldolgozásának egy speciális módjának tekinthetõ. Megfelelõ ingerkörnyezet és oktatás esetén a zavarok kialakulása megelõzhetõ. Ezért javaslom, hogy a tanulási zavarokkal küzdõket “másképpen tanulóknak” nevezzük inkább, mint bármely más a diszfunkciót hangsúlyozó címkét használjunk.
Tanulás másképpen! A dyslexiások képesek jól tanulni a megfelelő tanulási módszerekkel. Azonban az iskolában még a többség tanulási stílusának megfelelő tanulási módszereket sem sajátítják el a diákok. Az iskolai tanításban kevéssé kap szerepet annak megértése, feltárása, hogy miképpen tanulunk. Az oktatás szinte kizárólag azzal foglalkozik, hogy mit kell tanulnunk. A hagyományos tanulási módszerek pont a diszlexiások gyenge pontjaira alapoznak, így várható, hogy számukra kudarcba fullad a tanulás. Az erősségekre építő módszerekkel a diszlexiások számára is könnyebbé és hatékonyabbá válik a tanulást.
Minthogy a diszlexiások főleg globális, egyidejű és vizuális módon dolgozzák fel az információt, a hatékony tanulás is erre épít. A tanulásban szerepet kell kapniuk különféle képeknek, ábráknak, grafikonoknak és más vizuális segédeszközöknek.
Az egy témakörhöz kapcsolódó ismereteket nemcsak listákban lehet összegyűjteni, hanem térben elrendezve is. A vizuális megjelenítés segít az anyagot megjegyezni. A főbb, nagy ágak kiemelik az adott téma lényeges összetevőit, az anyag szerkezetet kap. A zenében a csendnek, a szünetnek ugyanolyan jelentősége van, mint a hangoknak. A kétféle emberi gondolkodás, a verbális és a vizuális kiegészíti egymást. Az agy két féltekéjéhez kötődnek. Együttes használatuk az egész agy kihasználását jelenti. A diszlexiások rendszerint jobban boldogulnak a képekkel, azonban a beszéd lényeges alapját képezi az emberi gondolkodásnak, és a képek hordozta információk feldolgozásában is fontos szerepet játszik.
A többcsatornás tanulás, a több érzékszerv használatának egyik módja a képekkel tanulás, a rajzok készítése. További lehetőség az auditív csatorna, a hallás differenciáltabb használata. A tananyagot dallamokhoz lehet kötni. Versek megzenésítve könnyebben tanulhatóak meg. A fogalmak megértését mozdulatokkal is lehet segíteni. A diszlexiások könnyebben tisztázzák a fogalmakat, ha gyakorlatban kipróbálják, amit tanulnak. A tevékenység során elsajátítják az ismereteket a tapintáson és a mozdulatokon keresztül.
Írás és helyesírás:
A diszlexiások többségének nehézséget jelent az írás. Lassan és nagyon sok hibával írnak. Ez nehezíti a tanulást és a siker elérését. A gyenge írás színvonalromláshoz és információvesztéshez vezet. Ha a diszlexiás az írásra, a külalakra koncentrál, az a helyesírás és a tartalom rovására történik, mivel nem képesek egyszerre mindegyikre figyelni. Ha viszont a helyesírásra és a tartalomra figyelnek, a kézírásuk minősége általában rosszabb. Ez az egyik oka, hogy a számítógépek olyan hasznosnak bizonyultak a diszlexiásoknak. Minthogy az írás ilyen nehézségekkel jár számukra, a diszlexiások igyekeznek kevesebbet írni, és kevésbé színesen, kevésbé pontosan fejezik ki magukat.
Olvasás:
Ugyan a diszlexia az olvasás elsajátításának zavara, megfelelő tanítással felnőttkorra nem okoz olyan sok nehézséget. Ha azonban a diszlexiást nem tanulási stílusának, sajátos információ feldolgozásának megfelelően tanították olvasni, akkor felnőttkorban lassú olvasás, sok hibázás és szövegértési nehézségek fogják nehezíteni életét.
Tanulás:
Sokak szerint a tanulás abból áll, hogy a tanulnivalót sokszor át kell olvasni, és így megjegyezni. Ez is egy módja a tanulásnak, de a legkevésbé hatékony módja. A diszlexiások számára, pedig kimondottan járhatatlan út. A tanulás, pedig nem az ismeretek felhalmozása, hanem az információ szerkezetbe rendezése, tudássá alakítása! A diszlexiásoknak a legfontosabb lépés a tanulásban az anyagra való rálátás. Így a tanulást mindig a tananyag összefoglalásával kell kezdeni. A tanulás összetett tevékenység, amely során elképzelhető, hogy egyetlen egyszer sem kell végigolvasni a teljes anyagot. A feladat a tananyag feldolgozása és elsajátítása.
A diszlexiások általános jellemzői:
- Az átlagost felülmúló kreativitás (könnyedén alakítják át az észleléseket).
- Multidimenzionálisan (minden érzéküket használva) gondolkodnak és tapasztalnak.
- Jól látják a környezetük problémáit, strukturáltabb a gondolkodásuk.
- Képekben gondolkodnak szavak helyett, az átlagnál fejlettebb a vizualitásuk.
- Élénk képzelőerejük, másokénál színesebb fantáziájuk van.
- Intuitívak és éleslátásúak.
- A gondolatot, mint realitást, mint valóságot élik meg.
- Az átlagembernél kíváncsibbak.
Néhány gondolat diszlexiás gyerekeknek, fiataloknak. TÖRŐDJ MAGADDAL!
*Száműzd a negatív gondolatokat, hiszen eddig is boldogultál, késõbb sem lesz nehezebb!
*A sikerre koncentrálj, hiszen azt vonzod magadhoz, és ne várd a kudarcot!
*Tudd, hogy mit akarsz elérni, és ezt tartsd szem elõtt!
* Légy tudatában, hogy másoknak is vannak nehézségei, hibái és hiányosságai, hiszen senki sem tökéletes!
*Segíts másoknak, és kérj bátran segítséget, hiszen sok segítőkész ember van a Földön!
*Ismerd fel az erõsségeidet, használd a zenét, a mozgás hiszen az hat a teljesítményedre!
*Tudnod kell, hogy a diszlexiásokat az átlagosnál hamarabb kifárasztja a folyamatos információ feldolgozás, tervezzél és tarts szünetet!
*Ha mindent rögtön használat után a helyére teszel, soha se kell rendet rakni!
*Az apróbb dolgokat legjobb, ha rögtön elvégzed, így nem terhelik az idõdet késõbb!
*Nagyon sokan küzdenek hozzád hasonló problémákkal, de nem mindenki meri megosztani azokat társaival!
*Sok jó tulajdonságod van, elfér mellette az a néhány probléma!
*A nehézségeket nézheted a humoros oldaláról is néha!
*Ha nyitott vagy és õszinte, hasonlóan fognak veled bánni!
Híres diszlexiások: Leonardo da Vinci, Agatha Christie, Albert Einstein, Tom Cruise, Whoopi Goldberg, Cher, Walt Disney George Patton, Winston Churchill, Ludwig van Beethoven, Auguste Rodin, és még sokan mások.
|