minden1ben
Men
 
naptr

 

virag

 

 
gyerekszj

 

"Ne add rm ezt a ruht, mert ettl n butatst kapok!"

"Nem akarok inni, nem csuklok, csak csiklandozza a hasamat valami!"

"Tudod anya n kibe vagyok szerelmes? - Kibe? -Tgedbe."

 

 
rtkek

 

Csak egyet krj az lettl: mindenbl eleget!
Annyi napfnyt, hogy ragyogbbnak lsd az letet,
annyi est, hogy rtkeld a napstst,
annyi boldogsgot, hogy virulhasson a lelked,
annyi fjdalmat, hogy rtkeld az let apr rmeit,
annyi nyeresget, hogy elrd a vgyaidat,
annyi vesztesget, hogy rtkeld, amid van s
annyi dvzlst, hogy knnyebb legyen a vgs bcs.

 

 
FELNTTES N
FELNTTES N : Dyslexia

Dyslexia

Diszlexia, a klnbz tanulsi zavarok egyike.


Specilis nyelvi alapokon kialakul alkati eredet rendellenessg, amely egyszer szdekdolsbeli nehzsggel jellemezhet. ltalban elgtelen fonolgiai feldolgozsi kpessgeket jelent. A dyslexia, a nyelv klnbz terletein megjelen eltr zavarokban mutatkozik meg, gyakran az olvassi problmval egytt feltn problma az rs s helyesrs megfelel elsajttsa. A legtbb esetben a tanulsi zavarok az informci feldolgozsnak egy specilis mdjnak tekinthetõ. Megfelelõ ingerkrnyezet s oktats esetn a zavarok kialakulsa megelõzhetõ. Ezrt javaslom, hogy a tanulsi zavarokkal kzdõket “mskppen tanulknak” nevezzk inkbb, mint brmely ms a diszfunkcit hangslyoz cmkt hasznljunk.

Tanuls mskppen! A dyslexisok kpesek jl tanulni a megfelel tanulsi mdszerekkel. Azonban az iskolban mg a tbbsg tanulsi stlusnak megfelel tanulsi mdszereket sem sajttjk el a dikok. Az iskolai tantsban kevss kap szerepet annak megrtse, feltrsa, hogy mikppen tanulunk. Az oktats szinte kizrlag azzal foglalkozik, hogy mit kell tanulnunk. A hagyomnyos tanulsi mdszerek pont a diszlexisok gyenge pontjaira alapoznak, gy vrhat, hogy szmukra kudarcba fullad a tanuls. Az erssgekre pt mdszerekkel a diszlexisok szmra is knnyebb s hatkonyabb vlik a tanulst.

Minthogy a diszlexisok fleg globlis, egyidej s vizulis mdon dolgozzk fel az informcit, a hatkony tanuls is erre pt. A tanulsban szerepet kell kapniuk klnfle kpeknek, brknak, grafikonoknak s ms vizulis segdeszkzknek.

Az egy tmakrhz kapcsold ismereteket nemcsak listkban lehet sszegyjteni, hanem trben elrendezve is. A vizulis megjelents segt az anyagot megjegyezni. A fbb, nagy gak kiemelik az adott tma lnyeges sszetevit, az anyag szerkezetet kap. A zenben a csendnek, a sznetnek ugyanolyan jelentsge van, mint a hangoknak.  A ktfle emberi gondolkods, a verblis s a vizulis kiegszti egymst. Az agy kt fltekjhez ktdnek. Egyttes hasznlatuk az egsz agy kihasznlst jelenti. A diszlexisok rendszerint jobban boldogulnak a kpekkel, azonban a beszd lnyeges alapjt kpezi az emberi gondolkodsnak, s a kpek hordozta informcik feldolgozsban is fontos szerepet jtszik.

A tbbcsatorns tanuls, a tbb rzkszerv hasznlatnak egyik mdja a kpekkel tanuls, a rajzok ksztse. Tovbbi lehetsg az auditv csatorna, a halls differenciltabb hasznlata. A tananyagot dallamokhoz lehet ktni. Versek megzenstve knnyebben tanulhatak meg. A fogalmak megrtst mozdulatokkal is lehet segteni. A diszlexisok knnyebben tisztzzk a fogalmakat, ha gyakorlatban kiprbljk, amit tanulnak. A tevkenysg sorn elsajttjk az ismereteket a tapintson s a mozdulatokon keresztl.

rs s helyesrs:

A diszlexisok tbbsgnek nehzsget jelent az rs. Lassan s nagyon sok hibval rnak. Ez nehezti a tanulst s a siker elrst. A gyenge rs sznvonalromlshoz s informcivesztshez vezet. Ha a diszlexis az rsra, a klalakra koncentrl, az a helyesrs s a tartalom rovsra trtnik, mivel nem kpesek egyszerre mindegyikre figyelni. Ha viszont a helyesrsra s a tartalomra figyelnek, a kzrsuk minsge ltalban rosszabb. Ez az egyik oka, hogy a szmtgpek olyan hasznosnak bizonyultak a diszlexisoknak. Minthogy az rs ilyen nehzsgekkel jr szmukra, a diszlexisok igyekeznek kevesebbet rni, s kevsb sznesen, kevsb pontosan fejezik ki magukat.

Olvass:

Ugyan a diszlexia az olvass elsajttsnak zavara, megfelel tantssal felnttkorra nem okoz olyan sok nehzsget. Ha azonban a diszlexist nem tanulsi stlusnak, sajtos informci feldolgozsnak megfelelen tantottk olvasni, akkor felnttkorban lass olvass, sok hibzs s szvegrtsi nehzsgek fogjk nehezteni lett.

Tanuls:

Sokak szerint a tanuls abbl ll, hogy a tanulnivalt sokszor t kell olvasni, s gy megjegyezni. Ez is egy mdja a tanulsnak, de a legkevsb hatkony mdja. A diszlexisok szmra, pedig kimondottan jrhatatlan t. A tanuls, pedig nem az ismeretek felhalmozsa, hanem az informci szerkezetbe rendezse, tudss alaktsa! A diszlexisoknak a legfontosabb lps a tanulsban az anyagra val rlts. gy a tanulst mindig a tananyag sszefoglalsval kell kezdeni. A tanuls sszetett tevkenysg, amely sorn elkpzelhet, hogy egyetlen egyszer sem kell vgigolvasni a teljes anyagot. A feladat a tananyag feldolgozsa s elsajttsa.

A diszlexisok ltalnos jellemzi:

  • Az tlagost fellml kreativits (knnyedn alaktjk t az szlelseket).
  • Multidimenzionlisan (minden rzkket hasznlva) gondolkodnak s tapasztalnak.
  • Jl ltjk a krnyezetk problmit, strukturltabb a gondolkodsuk.
  • Kpekben gondolkodnak szavak helyett, az tlagnl fejlettebb a vizualitsuk.
  • lnk kpzelerejk, msoknl sznesebb fantzijuk van.
  • Intuitvak s lesltsak.
  • A gondolatot, mint realitst, mint valsgot lik meg.
  • Az tlagembernl kvncsibbak.

 

Nhny gondolat diszlexis gyerekeknek, fiataloknak. TRDJ MAGADDAL!

*Szmzd a negatv gondolatokat, hiszen eddig is boldogultl, ksõbb sem lesz nehezebb!

*A sikerre koncentrlj, hiszen azt vonzod magadhoz, s ne vrd a kudarcot!

*Tudd, hogy mit akarsz elrni, s ezt tartsd szem elõtt!

* Lgy tudatban, hogy msoknak is vannak nehzsgei, hibi s hinyossgai, hiszen senki sem tkletes!

*Segts msoknak, s krj btran segtsget, hiszen sok segtksz ember van a Fldn!

*Ismerd fel az erõssgeidet, hasznld a zent, a mozgs hiszen az hat a teljestmnyedre!

*Tudnod kell, hogy a diszlexisokat az tlagosnl hamarabb kifrasztja a folyamatos informci feldolgozs, tervezzl s tarts sznetet!

*Ha mindent rgtn hasznlat utn a helyre teszel, soha se kell rendet rakni!

*Az aprbb dolgokat legjobb, ha rgtn elvgzed, gy nem terhelik az idõdet ksõbb!

*Nagyon sokan kzdenek hozzd hasonl problmkkal, de nem mindenki meri megosztani azokat trsaival!

*Sok j tulajdonsgod van, elfr mellette az a nhny problma!

*A nehzsgeket nzheted a humoros oldalrl is nha!

*Ha nyitott vagy s õszinte, hasonlan fognak veled bnni!

 

Hres diszlexisok: Leonardo da Vinci, Agatha Christie, Albert Einstein, Tom Cruise, Whoopi Goldberg, Cher, Walt Disney George Patton, Winston Churchill, Ludwig van Beethoven, Auguste Rodin, s mg sokan msok.

 

 
BlogPlusz
Friss bejegyzsek
Friss hozzszlsok
 
gondolatok

 

A Dalai Lma, mikor arrl krdeztk, hogy mi az, ami a leginkbb meglepi az emberrel kapcsolatban, ezt vlaszolta: „Az ember. Mert felldozza az egszsgt, hogy pnzt keressen. Aztn felldozza a pnzt, hogy visszaszerezze az egszsgt. s mivel olyan izgatott a jvjvel kapcsolatban, hogy elfelejti lvezni a jelent: az eredmny az, hogy nem l sem a jelenben, sem a jvben. gy l, mintha soha nem halna meg, s aztn gy hal meg, hogy soha nem is lt igazn.”

 
nyelvtrk

 

Lttam szrs hrcsgt, ppen szrpt szrcsgtt. Ha a hrcsg szrpt szrcsg, rtrnek a hrcsg grcsk.

Potyog ors, kotyog kors, rotyog bors, motyog kutya, ltyg gatya.

 

Kt pk kt szp kk kpet kr.

 

Csri csiga csaln cscsn cselleng. Csaln cscst csipegetve leng fent.

 

 
Szmll
Induls: 2009-12-02
 
Trfons

Trfons - Scoubidou

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 

Velaris, a második otthonom Fanfictionból új rész került fel    *****    NSYNC - Ha nosztalgiáznál, vagy érdekel,mi történik most a ByeByeBye elõadóival, akkor nézz be - NSYNC    *****    Szereted az egyedi történeteket? Kíváncsi vagy, hogy mire képes egy hobbi író? Ha igen, nézz be hozzám!    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Debrecen Nagyerdõaljai, 150m2-es alapterületû, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    Lakatos munka- Épületlakatos munka- Haidekker kerítés - Haidekker kapu- Teraszkorlát- Lakatos munka szerelés- Hullámrács    *****    Itachi Shinden második fejezet!! - ÚJ FEJEZET - Felkerült a könyv második harmada!! Konoha.hu - KATT!! KATT! KATT!! KATT    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza    *****    Rose Harbor, ahol a tenger suttog és a múlt sosem tûnik el teljesen. - FRPG - csatlakozz közénk te is :)    *****    Egy kikötõ, ahol minden hullám egy új kezdetet ígér. Rose Harbor, több mint egy város, egy világ a világ mögött.