Hogyan nyerjünk...
Az emberek akkor fogadják el mások nézeteit,
javaslatait, vagy akár utasításait, ha kedvelik az illetőt. Nézzük, mit javasol ennek elérésére az író.
Mosolyogjunk,
Nevezzük az illetőt a keresztnevén,
Őszintén figyeljünk arra, amit mond,
Beszéljünk az ő szempontjairól, érdekeiről,
Segítsük, hogy fontos személynek érezze magát.
Az empátia, az értő figyelem, mind hozzájárulnak ahhoz, hogy másokban pozitív benyomást keltsünk. Persze az őszinteség elengedhetetlen része a tartós sikernek. Rövid távon be lehet csapni az embereket, de aki hosszú távra szeretne barátokat szerezni és másokra hatni, az jobb ha marad az őszinteségnél. Ráadásul őszintének lenni nem is olyan fárasztó, mint a szerepjátszás.
Ha meg akarsz győzni másokat
Ha egy csoportot akarunk valamiről meggyőzni, a saját oldalunkra állítani, fontos hogy tudjuk, mit tudnak a többiek, azaz mennyire informáltak az adott témában. Ha a hallgatóság alig tájékozott abban, amiről meg akarjuk őket győzni, használjunk könnyen érthető, világos szavakat és mondatokat, nincs szükség bonyolult érvekre. Ha olyasmiről beszélünk, ami nem túlzottan érinti őket, azzal kelthetjük fel az érdeklődésüket, hogy a saját szakmaiságunkat, hozzáértésünket hangsúlyozzuk. Ha jól tájékozott, esetleg a mi nézeteinkkel ellentétes véleményen levő közönségnek beszélünk, mindig térjünk ki a téma más megközelítésére is, ezzel mintegy elejét vesszük, hogy élből cáfoljanak
Érvelj hatékonyan!
A meggyőzéshez érzelmi és logikai érvekre egyaránt szükség van, de ezeket okosan kell használni, nem mindegy mikor melyikkel élünk. Ha elég meggyőzően érvelünk a mi álláspontunk mellett, hitelesen bizonyítottuk az ellentétes nézet veszélyességét, nem csak elfogadást, hanem magatartásváltozást is el lehet érni. A környezetvédők ilyen megfontolásból használják a Gondolkodj globálisan - cselekedj lokálisan! szlogent. A globális felmelegedéssel való riogatástól mindig el kell jutni addig, hogy helyben mit lehet tenni - például takarékoskodni a villanyárammal, vízzel, otthon hagyni az autót, szelektíven gyűjteni a hulladékot - egyébként a hallgatóság természetes önvédelmi reflexe kioltja az üzenetet.
Keresd a "véleményvezért"!
Sokszor elég egyetlen embert az oldalunkra állítani, máris egy egész csoport a mi pártunkon lesz - feltéve, hogy megtaláltuk az alkalmas "véleményvezért". Mindig számítsunk az ellenérvekre, és ezekre alaposan készüljünk fel. Nem csupán megcáfolni kell tudni ezeket, hanem ügyesen adagolva az ellentétes nézeteket, ezzel mintegy már előre kifoghatjuk a szelet a velünk vitatkozók vitorlájából. Fontos, hogy közönség előtt sose veszítsük el a türelmünket, hangozzék a közönség soraiból bármekkora csacsiság. Ha csak egyetlen embert akarunk valamiről meggyőzni, ezt tanúk nélkül tegyük. Így kevésbé lesz neki kínos, hogy a mi igazunkat elismerje.
Az EQ fontosabb, mint az IQ
Az érzelmi intelligencia segít hozzá, hogy megérezzük mások hangulatát, vérmérsékletét, indíttatását, vágyait, és ezekre megfelelő módon reagáljunk. A sikeres kereskedőkről, politikusokról, tanárokról, gyógyító orvosokról, vallási vezetőkről feltehető, hogy nagyfokú interperszonális intelligenciával rendelkeznek.
Dale Garnegie: Hogyan nyerjünk barátokat, és hogyan hassunk másokra című könyv alapján.
|