Mi is a jtk?
A jtk a gyermek lteleme. Szerencssnek mondhat az a felntt,
aki mindebbl az eredenden spontn, ncl s rmn alapul, mgis klnbz szablyokhoz alkalmazkod tevkenysgbl minl tbbet kpes megrizni. A jtk vicces, s azonnali felismerhetsget biztost. Szerencsre nem ktdik kultrfokhoz, sem vilgnzethez, minden odafigyel azonnal megrti, hogy mirl van sz. A jtkok fajti: mozgsos jtk, gyakorl jtk, – manipulcis - szerepjtk s szablyjtk lehet.
Mit tanulnak a jtszk, (szndkosan nem hasznltam a gyerek kifejezst) a jtk sorn?
A mozgsos jtkok (jrs, kszs, mszs, csszs..), hozzjrulnak a testsma s a testtudat kialakulshoz, megersdshez. Elsegtik az elemi mozgsok sszerendezst, s a trbeli tjkozdst szolgljk. Fejlesztik az egyenslyrzket, s segtenek az rzkszervi tapasztalatok szervezsben.
A manipulcis, konstrul jtkok, kzimunka, barkcsols (trgyi jtkok) sorn a gyermek folyamatosan gyakorolja a finommozgst. Tanulja a dolgok elemekre bontst s sszerakst. Tanulmnyozza az elemek tulajdonsgait, az egsz s a rszek viszonyt. Rendez (csoportost, sorakoztat...) mdost, alkot s jraalkot, valamint tli a ltrehozs rmt, sikerrel nyugtzhatja a ltrehozott produktumot.
A szerepjtk, bbozs, dramatizls elindtja a fantzia mkdst, s segt a szocilis vilg bonyolult rendszernek kitapogatsban. A gyermeknek megtantja, lmnyei tfordtst, valamint gyakoroltatja a trsas igazodst, a szocilis szerepeket. Fejleszti a nyelvi s a kommunikcis kpessgeket.
A szablyjtk az nkontroll, a szablytudat erstsben meghatroz.
A jtk alkalmas a gyermekek megismersre, mert a gyermek termszetes megnyilvnulsa az lmnyeit cselekvsbe fordtja t a jtkban, felknlja magt, hozza a problmjt rmmel, vesz rszt benne. A gyermek a jtkban vall arrl, hogy milyennek ltja, s milyennek szeretn ltni a vilgot. Hogyan li t helyzett, kapcsolatait a felnttek s a gyermekek vilgban. Milyen problmi vannak - kitl vagy mitl fl, milyen srelmei vannak, mit hinyol esetleg, valamint milyen megoldsi stratgii vannak.
|