rt figyelem
Thomas Gordon amerikai pszicholgus knyve
az rt figyelemrl szl. TET, NET, PET. Az rt figyelem a kisebb-nagyobb problmval kszkd gyermek meghallgatsnak, a problma megoldsban val segts j tjt mutatja be. Sokszor elfordul az, hogy a szlk, tanrok lebecslik a gyerekek problmit, vagy hatatlanul sablonokkal kzeltenek meg egy-egy problmt. Ezeket a sokszor veszlyes sablonokat gyjti csokorba Gordon, s nevezi el ket a kommunikci sorompinak. Ezek, mint a soromp, elterelik a problmval kszkdt attl, hogy nllan jusson elre valamilyen igazi megolds fel. Ezzel szemben nyjtja a modell az rt figyelem mdszert. Ez nem ms, mint a terpis beszlgets mdszere. Szinonimi sokat elrulnak lnyegbl: reflexi, figyelem az rzelmekre s a tartalomra, tkrzs. A problmval kszkd gyerek s - tegyk hozz - felntt szmra is fontos s segt lehet, ha valaki vgigksri azon az ton, amit egy problma megfogalmazsa, tisztzsa jelent. Ez a segtsg, ha a segt fl igyekszik a beszl ltal nehezen megfoghat rzelmeket kimondani, a tnyeket rgzteni. Az ilyen beszlgets elnye nemcsak a „beszlnl", hanem a meghallgatnl is jelentkezik. Valban megtudhat valamit a msik emberrl. A szemlletmd a gyermeknevelsrl vallott konzervatv nzeteket is feleleventi. A msodik logikai egysge az n-zenetekkel foglalkozik. Az n-zeneteket mindazokban a helyzetekben ajnlja Gordon, amelyekben a szlknek, tanroknak vannak problmik gyerekeik, tantvnyaik viselkedsvel. Az n-zenet fogalma itt is egy ellenttpr - a te-zenetekkel val sszehasonlts - segtsgvel vilgthat meg jl. Sokunkat arra tantott az let, hogy ha valamilyen elfogadhatatlan viselkedssel tallkozunk, akkor azt - miutn kellen feldhtettk magunkat - a „te" alannyal s a msik fl minl rtkelbb lersval kezdjk meg. Harmadik elemknt kerlnek ezekbe a mondatokba azok a konkrt megoldsok, amelyeket egyedl helyesnek kiltunk ki problmnk megoldsra. Az n-zenetekben mindez kidobsra kerl. Az n-zenet alanyai mi magunk vagyunk, tartalma, pedig a msik rtkelse helyett viselkedsnek rtkelsmentes lersa, illetve annak vzolsa, hogy a msik viselkedse milyen konkrt hatssal van most vagy a lehetsges jvben rm nzve. Utolsknt egy j n-zenetnek tartalmaznia kell azt is, hogy mindez milyen rzst vlt ki bellem. Mivel az n-zenet nem minsti a msik felet, ezrt valsznbb, hogy a problmkbl nem harc, harag, srtdttsg lesz, hanem egyezkeds, megbeszls.
Mindez azonban az n-zenetek s az rt figyelem egyttes hasznlatt kveteli a konfrontcik konstruktv megoldsra. Az n-zenet a konfrontci megnyitsra szolgl, az rt figyelem, pedig a msik ember reakcijnak pontos megrtsre. Ha a konfrontlt fl azt gondolja, hogy a msik ltal szv tett viselkeds valjban nem rinti t kzzelfoghatan, akkor ezek nem mkdnek. E fl mondat a gordoni nevelsfilozfia egyik legfontosabb kulcsa. Mst s mst kell, hogy jelentsen a tolerancia univerzlis rtke az els, illetve a msodik esetben. Ha a msik fl viselkedse, ignye engem kzzelfoghatan rint, pnzembe, fradsgomba kerl, testi kellemetlensgem lehet az ra a msik viselkedsnek vagy ignynek, akkor termszetesen ebben mindenkppen ragaszkodnom kell egy olyan megoldshoz, amely a fentieket megsznteti, illetve bekvetkezsket elhrtja. A tolerancia itt azt jelenti, hogy ahelyett, hogy a sajt megoldsomat erltetem a msikra, hajland vagyok egy kzs, mindkettnk ignyeit kielgt megolds kreatv megkeressbe belefogni. Az utbbi esetben errl persze sz sem lehet: ha ignyeink kzzelfoghat mdon nem srtik egymst, akkor erre nem kell kzs megoldst keresni. Ez nem jelenti azt, hogy ez a Gordon ltal rtkkonfliktusnak nevezett helyzet ne lenne szmomra fontos. De mindannyian tudjuk, hogy kinek-kinek az rtkei nem knnyen vltoztathatk, s egy ilyen rtknk mennyire a szemlyisgnk magvt kpezi.
Gordon az ltala III. mdszernek nevezett (szemben a tekintlyelv (I.), illetve az alvet (II.) mdszerrel) 6 lpses problmamegold eljrsrl r. Az els lpsben tisztzni kell a problmt, a msodikban megoldsokat kell gyjteni, azok rtkelse nlkl, mg a harmadik lpsben kerl sor az tletek rtkelsre. A minden rsztvev szmra elfogadhat elkpzelsek kzl vlasztanak egyet a konfliktus rsztvevi, s ezt az tdik lpsben bevezetik, illetve a hatodikban ellenrzik. Hiszen mi ezt mindig gy csinljuk - kilthat fel az olvas sok szlvel s tanrral egyetemben, aki magt a demokrcia mintakpnek tartja. Bizonyosan sokak valban gy is csinljk, de az rdg, mint tudjuk, a rszletekben van elrejtve: Vajon valban sikerl-e mindig a konfliktusmegolds els pontjban a rsztvevk ignyeit tisztzni, s nem rgtn a megoldsgyjtsnek s az rtkelsnek nekiesni? Vajon a msodik lpsben sikerl-e elkerlni azt, hogy csak a felntt flnek vannak megoldsai, s a gyerekek szerny megoldsksrletei nem kerlnek-e rgtn a sznyeg al besprsre? Vajon ezek utn a mindenkinek megfelel kzs megolds kivlasztsa helyett nem egy egyszer szavazs dnt-e arrl, hogy a kisebbsgnek mihez kell kedve ellenre ragaszkodni? Vajon mindent elkvetnek-e a rsztvevk, hogy a dolgok mkdjenek is, s vajon kitzik-e elre az ellenrzs belthat idpontjt?
Az rtkkonfliktusokkal kapcsolatban gy r Gordon. rtkeinket nemcsak, st taln nem is elssorban szavakkal tudjuk tadni utdainknak, hanem sokkal inkbb azzal, ha magunk is szavainknak megfelelen lnk, ha ezzel modellt tudunk adni a kvetkez genercinak. Azzal, hogy amikor tancsrt fordulnak hozznk, akkor valdi tancsadknt viselkednk, nem pedig tantmesterknt kioktatjuk, s plne nem nyaggatjuk a msikat, hogy mindenkppen s mindig megfogadja azt, amit mi tancsnak sznunk.
A Gordon-knyv, a konzervatv, bntetsre, jutalmazsra pt hatalmi eszkzk helyett a gordoni eszkzket a gyerekek hatkony befolysolsnak eszkzeiknt ajnlja. Filozfiai eszmefuttatsokkal, szociolgiai s pszicholgiai vizsglatok eredmnyeivel bizonytja, hogy a hatalomra pt szli felfogs rombolja a gyermeki szemlyisget, s a hatalom eszkzei a gyerekek letkorval fordtottan arnyosak. Ezrt van az, hogy a tekintlyelv csaldokban felnv gyerekek olyan sokszor meneklnek a deviancia klnbz formihoz. Gordon tapasztalata az, hogy a befolysols eszkzeivel l szlk sokkal hatkonyabbak gyerekeikkel kapcsolatban, s hogy az gy felptett kapcsolatok melegebbek s hosszabb tvra szlnak".
A knyv msodik rsznek elejn az albbi krdst teszi fel magnak a szerz: „Mirt van az, hogy a fegyelmez-ellenrz modellje a gyereknevelsnek szzadokon t - kis mdosulsokkal makacsul tartja magt? Mirt prblkoznak a szlk s a tanrok a bntet mdszerekkel, mikor sok a bizonytk arra, hogy ez milyen hatstalan a gyerekek viselkedsnek megvltoztatsra? Mirt gondoljk a felnttek, hogy jogostvnyuk van a hatalomra ptett fegyelmezsre, mikor minden bizonnyal felismerik, hogy a gyerekek harcolnak ezek ellen, vagy minden lehet mdon igyekeznek az ilyen hatalomtl minl messzebb kerlni? s mirt kpzelik a tanrok s a szlk, hogy ellenrizhetik s knyszerthetik a tizenves fiatalokat, amikor mr nincsen hatalmuk felettk? A szlkkel s tanrokkal folytatott hrom vtizedes munka tapasztalatai adtak nhny vlaszt a fenti krdsekre. Az emberek azrt ragaszkodnak a kemnykez fegyelmez szerepnek eljtszshoz, mert azt gondoljk, hogy e szerep egyetlen alternatvja az, ha engedkenyek, s ezt senki nem szereti, sem a gyerekekkel, s egyltaln senkivel szemben sem. Ha valban csak kt vlasztsi lehetsg van, akkor inkbb hasznlom a hatalmamat, mint hogy a gyerekek kezbe adjam a hatalmat, inkbb n ellenrzm ket, mint hogy kosz legyen, ami abbl fakadna, hogy feladom az ellenrzst felettk."
|