Kommunikci, s konfliktusok
A kommunikci, a konfliktusok, megoldsa naponta rinti az embereket. Az rt figyelem a
Gordon mdszer alapjai a gyakorlatban sokat segthetnek, ha megfelelen hasznljuk. Az "egyiknk nyer-msikunk veszt" konfliktusmegolds helyett a megegyezses, vesztes nlkli mdszerben van a lnyeg. A valdi rzsek, felismerse hoz csak bkt. A felntt, a gyermek hamis elfogadsa, a Tged elfogadlak, de ezt a viselkedst nem! – ez mind hibaval, hiszen a viselkeds a gyermek, nha a felntt tudatban nem vlaszthat kln sajt magtl sem. Jobb, ha bevalljuk, milyen felttelekkel tudjuk t elfogadni. Ennek az elfogadsnak nemcsak varzsereje van, de nyelvezete is. Az el nem fogads nyelvnek pldi az n. "kzlssorompk", amelyek kzm s a gyerek kz kerlhetnek, a kvetkezk: 1. utasts, parancsols, irnyts (mit tegyen a gyerek). 2. figyelmeztets, fenyegets (ha nem, akkor...). 3. prdikls, moralizls (illik, nem illik). 4. tancs, megoldsi javaslatok (akadlyozza a sajt tletek szletst). 5. kioktats, logikai rvels (befolysolsi ksrlet tnyekkel, sajt vlemnnyel). 6. tlkezs, kritizls, hibztats (rombolja a gyerek nkpt). 7. dicsret, egyetrts (hamis nkp alakulhat ki, esetleg kirezhet a manipullsi szndk). 8. kifigurzs, csfols, megszgyents, nevetsgess ttel (lekicsinyls). 9. rtelmezs, elemzs, diagnosztizls (a szli 'fensbbsg' leleplez). 10. megnyugtats, egyttrzs, vigasztals (a gyerek rzseinek elbagatellizlsa). 11. vizsglds, krdezskds, faggatzs (a szl szeretn megoldani a gyerek problmjt). 12. elterels, humorizls, tmavlts, kitrs (pedig a gyerek vgyik a megrtsre).
A gesztusok, arckifejezs, stb. mellett mely szavak alkalmasak az elfogads kifejezsre? A beszlgets kezdetn egyszerû 'hvogatk' (rtem, aha, ne mondd, meslj errl...) alkalmazhatk, ksbb, pedig az aktvabb rt figyelem. Az "n-zenetet" a gyerek tbbnyire csomagolja. Ezt kdolsnak nevezzk. Ki kell hallanunk, ha valami msrl, tbbrl van sz! Az szinte rt figyelem emptit, melegsget visz a kapcsolatba. Ekzben azonban a fogad flnek flre kell tennie sajt rzseit, gondolatait, hogy kizrlag a msik (a gyerek) legyen a fontos. Ez segti a gyermeket, hogy sajt megoldsokat talljon a problmira. gy vlik nll, dntskpes, felelssget vllal felntt. Ezrt kell kerlni a szlknek a mr emltett sablonvlaszokat, a kzlssorompkat.
Mint minden mdszert, az rt figyelmet is lehet rosszul alkalmazni. Amikor kilg a llb (a gyereket befolysolsi szndk), vagy az id kevs, el sem szabad kezdeni a beszlgetst. Amikor abba a hibba esnk, hogy elkezdjk a gyerek szavait tkrzni, s nem az rzseit. Amikor erltetjk a beszlgetst, s nem vesszk szre, hogy megakadtunk, pedig rrnnk majd legkzelebb folytatni. Amikor elkezdnk n-zenetet keresni, az egyszerû tnykzlsekben, vagy krdsekben. A nevelsben a direkt utastsos mdszer a leghatstalanabb. A szl fenyeget, prdikl, tancsol, vagyis az els ngy kzlssoromp valamelyikt alkalmazza. Ha a gyereket szembesteni akarjuk a sajt viselkedsvel, akkor fl, hogy a kvetkez ngy kzlssoromp valamelyikt hasznljuk. Hogyan mondhatjuk akkor ki a problmnkat?
"Te-zenetek" (ne tedd, ill. tedd!) helyett "n-zeneteket" kldjnk, mgpedig kdols nlkl, vilgosan. Pldul "Mit nyaggatsz?" helyett "Fradt vagyok". gy a gyerek nem azt rzi, hogy vele van baj, hanem trzi az n problmmat. Ne a negatvumot hangslyozzuk. Pldul A megbeszltnl ksbb hazajv gyereknek rljnk, hallgassuk meg lmnyeit, ne rohanjuk le azonnal a pontatlansgrt. Ksbb emlkeztessk a megllapodsunkra. A dhs n-zenet, brhogyan csomagoljuk is, valjban te-zenet, mert a dh mindig valakire irnyul. A direkt utastsos mdszernl hatkonyabb a krnyezet mdostsa, egyszerstse (pl. a fltett vzt nhny vre eltesszk, gyerekbtorok hasznlata, kapcsolk, kilincsek alacsonyabbra, tompbb ks stb.). Termszetesen gyelnnk kell arra, nehogy ingerszegny krnyezetet alaktsunk ki. Nha a legvilgosabb n-zenet sem hasznl, hiszen tkznek az ignyek. Nem szabad belemennnk a "ki kit gyz le?", a "ki legyen a nyertes?" zskutcjba, sem pedig a jutalmazssal-bntetssel 'idomts' emberhez mltatlan mdszerbe. Ha a szl ltszlag gyz, annak tbbnyire az albbi kvetkezmnyei vannak. Ellenlls, provokls, lzads (ss csak meg jra). Srtettsg, dh, ellensgeskeds, harag arra, akinek hatalma van felette (mernd-e ezt egy nlad ersebbel?) Agresszi, bossz, visszavgs (a szlkkel vagy msokkal szemben, vandalizmus). Hazudozs, rejtzkds (a jutalmaz-bntet nevels eredmnye). Msok hibztatsa, 'befeketts', csals, testvr-rivalizls. Basskods, erszakoskods (hogyan jtszik egy babval vagy kisebb gyerekkel?). Nyerni kell, veszteni szrny (a jutalmazs is lehet kros). sszefogs a szlk ellen. Meghunyszkods, engedelmeskeds, alzat, behdols (gyakorta pszicholgiai problmkhoz vezet). Hzelgs, kegyek keresse (kedvencc vls, gerinctelensg). Konformizmus, az alkotkszsg hinya, flelem az jtl (nem kilgni a sorbl). Visszahzds, menekls, brndozs, represszi, fantzils (a gyerek 'feladja'). Ha tbbnyire a gyerek gyz, knnyen egy egocentrikus, mindig csak kapni, elvenni akar ember lesz belle.
De ht nem az a szl dolga, hogy befolysolja a gyerekt? De igen, csak nem hatalommal, mert brmilyen blcsen vagy jindulatan hasznljk is, "a hatalom megront, bemocskol", mert knyszert, nem pedig meggyz, tant, motivl.
Mi a konfliktusmegolds veresgmentes mdszere? A megoldsnak mindkt fl szmra elfogadhatnak kell lennie. A gyerek jobban motivlt az olyan dnts kivitelezsben, melynek szletsben rszt vett, klnsen, ha az tletre pl. A mdszer - fleg kezdetben - sok idt kvn, de hossz tvon megsznik az ellenrzs, s a szmonkrs sem vesz el tbb idt. A mdszer hat lpse:
1. Trjuk fel s fogalmazzuk meg a konfliktust. Ekkor kell megnyerni a gyereket az gynek, mondjuk ki vilgosan, hogy megoldst keresnk.
2. tletgyjts a megoldshoz. Minl tbb tletet gyjtsnk, s vletlenl se minstsk rossznak az tleteket ebben a fzisban.
3. A javaslatok mrlegelse, a szl is foglaljon llst.
4. Dnts a legjobb, klcsnsen elfogadhat javaslat mellett. Ne dntsnk vglegesen, csak prbljuk meg.
5. Gyakorlati lebonyolts. Megllapods konkrt gyakorlati krdsekben, idpontokban.
6. Utlagos kirtkels. Elgedettek-e a 'felek', vagy kell-e mdostani.
Bntetst nem szabad kiltsba helyezni, legfbb elv a bizalom. Termszetesen vannak az letben olyan helyzetek, amikor nincs id beszlgetni, azonnal dnteni kell (pl. veszlyhelyzet, betegsg).
A nevels felttele, hogy a msik ember (a gyermek) rezze a szabad vlaszts lehetsgt! rtkszemlletnket csak lehetsgknt knljuk fel. A szl ne akarja a gyereken azt bevasalni, amit tbbnyire sem tett vagy tesz meg. Eleve konfliktushoz vezet, ha a szl azt kpzeli, hogy egyedl az rtkrendje s hitvallsa a helyes. Ne tantani akarja az rtkrendjt, hanem lje azt minl hitelesebben.
|