10 Kreatív képesség
"Bizonyítottnak látszik, hogy a tanítás megváltoztatja a kreativitást". Torrance következtetése.
Azok a megközelítések tűnnek a legsikeresebbnek, amelyek mind a kognitív, mind az emocionális működést bevonják, megfelelő strukúrát és motivációs keretet biztosítanak, és lehetőséget adnak a bevonódásra, gyakorlatra és az interakcióra. A motiváló és facilitáló feltételek vitatatlanul változást okoznak a kreatív működésben, de a legnagyobb és leginkább bejósolható különbséget a tudatos képzés hozza létre.Lássuk!
1.Szenzivitás: Problémára való érzékenység. A kreatív egyének meglátnak olyan problémákat, amelyeket a nem kreatívak nem látnak.
2.Fluencia: Asszociációs "gazdagság", azaz a kreatív emberek nagyszámú ötletet találnak ki.
3.Eredetiség: A kreatív gondolkodás fontos sajátossága, hogy új, szokatlan, innovatív ötletek révén eredeti, mások megoldásaitól különböző válaszokat tud adni a problémákra. (Ezt a képességet méri a távoli asszocációk, találó és "nem találó" cím feladat)
4.Rugalmasság: A kreatív emberek változatos megközelítésmódokat alkalmaznak és különböző ötleteket tudnak létrehozni.
5.Szintetizálás: A kreatív emberek nagyobb és teljesebb gondolati körökbe rendezik gondolataikat.
6.Elaboráció: A kreatív emberek képesek a részletek kitöltésére. Adott információk alapján struktúrát építenek fel (amikor az ötlet tervvé alakul, akkor van szükség kreatív gondolkodásra).
7.Analízis: A kreatív emberek lebontják a "szimbolikus struktúrákat", hogy újakat alkossanak.
8.Újradefiniálás: A kreatív emberek a szokásos módtól eltérően interpretálják vagy észlelik a tárgyakat és egészen új célokra használják fel.
9.Komplexitás: A kreatív emberek sok, egymással összefüggő gondolattal tudnak dolgozni.
10.Értékelés: A kreatív emberek könnyen meghatározzák az új ötletek értékét.
|