Hogyan beszélgessünk? „Beszélgetőkör” otthon
Szeretném a legfontosabbal kezdeni. Nincs jó és rossz módszer, válaszd azt, ami neked a legjobban tetszik, ami a legjobban közel áll hozzád, s ha bevált, őrizd, mint egy kincset!
Az óvodás korosztálynál teljesen normális jelenség, hogy nem,
vagy csak ritkán képesek mások szemszögéből nézni a dolgokat. Ebben a korban kezdik megtanulni, hogy mások érdekeit is szem előtt kell tartaniuk, ha szeretnének boldog közösségben élni, tevékenykedni másokkal. Ez a tanulási folyamat azonban sok-sok súrlódással jár- járhat! Mi szülők és/vagy pedagógusok viszont ezekről, ezekből nagyon hasznos, információkhoz juthatunk. Az ovisokkal egyrészt könnyebb a dolgunk, hiszen még mindent szívesen elmesélnek, másrészt meg nehezebb, mert hiába mesélné el, ha nincsen hozzá megfelelő szókincse, és fogalmi rendszere.
Az érzéseikkel tisztában vannak, tudják, mikor jó nekik, és mikor rossz, de nem tudják még árnyalni a képet, tehát a “rossz” az csupán rossz marad sokáig, mert nem ismerik azt a szót, hogy szorongás, féltékenység, irigység,
Miért is hallgat? A teljesség igénye nélkül,
-
Lehet, hogy egyszerűen örül, hogy végre itthon lehet velünk, és nem akar már az ovira gondolni.
-
A gyermek a jelenben él, így nem is biztos, hogy érdekli őket az, ami órákkal korábban történt.
-
Talán azért nem akar beszélni a benti eseményekről, mert szeretné még átgondolni, ’megemészteni’. Még maga sincs tisztában az érzéseivel, a történtekkel. Ehhez időt kell hagyni neki.
-
Egyszerűen szeretne az otthoni játékaival játszani, a saját szabályai szerint, ahol nem kell a pajtásaihoz alkalmazkodni.
Hogyan lehet beszélgetést kezdeményezni mégis? A teljesség igénye nélkül, pár ötletet szeretnék megosztani Veletek
Próbálkozhatunk konkrét kérdésekkel! A mi volt az oviban? - túl általános, így nem is tudja igazán, hogy mit feleljen. Viszont a „Kivel játszottál ma?” „ Mi volt ma a legjobb az oviban?” Kivel játszottál a legtöbbet? Mi volt ma a legjobb, ami történt? Mi volt a legemlékezetesebb? Minek örültél a legjobban?
· Az ilyen kérdésekre könnyebben megtalálja a választ.
· Mesélj, te is a napodról! Kezd el te a nyitást felé, így úgy érzi, hogy egyenrangú félként kezeled őt. Lehet, hogy így magától kezd el ő is a saját élményeiről mesélni.
· Próbáld megteremteni azt a meghitt környezetet, amiben könnyebben megnyílik gyermeked. Nálunk az egyik gyermekemnél a fürdés, a másiknál a fürdés utáni időszak volt a kedvenc.
· Játsszátok el az ovit! A gyerekeknek sokszor nehéz szavakba önteni az érzéseiket, és elmagyarázni azokat a dolgokat, amik velük történtek. A játék során viszont kijátsszák magukból ezeket az érzelmeket és eseményeket. Lehet ovisat játszani a kedvenc figurákkal, autókkal, bábokkal, de mi is lehetünk szereplők. Kitalálhatunk, eljátszhatunk szituációkat, akár úgy is, hogy ő az óvónéni és mi a gyerekek. Ez is segíthet, hogy meséljen, hiszen más szemszögből láthatja a helyzetet.
· A babán, az autón, a kedvenc plüss játékon, vagy akár a bábjátékon keresztül megtudhatod, hogy mi az, ami gyermekedet foglalkoztatja. Megannyi stressz, lelki hatás, érzelem juthat erőszakmentesen felszínre. Ha nem ő, hanem a baba, autó, plüss, báb "beszél", akkor könnyebben jönnek elő a szavak.
· Nagyon jó ötlet, amikor a szülők lefekvéskor elmesélik a gyermek napját egy másik, kitalált szereplő bőrébe bújtatva – ilyenkor a gyermek is aktívan bekapcsolódik, és beleszövi a többi történetet, amiről mi nem is tudtunk. Az én fiamnak a piros autós mese volt a kedvenc kitalált szereplője.
· Én az oviban nagy élvezettel használom a rajzos naplót és/vagy saját mesét. Egyénileg, vagy pár gyerekkel külön kuckóban zajlik ez a ’szertartás’. Leülünk, bekuckózunk, és a gyermek/ gyermekek rajzolnak, én meg kommentet, történetet írok a rajz mellé, amit közben mondanak, mesélnek.
Ha gyermeked végre megnyílik, és mesélni kezd, hallgasd végig, és ne szakítsd félbe! Még akkor sem, ha nem mindig tetszik, amit mond. Néha elég, ha csak meghallgatod, ne vedd el a kedvét a folytatástól! Tiszteljük, vegyük emberszámba a gyerekeket és akkor igenis lehet velük beszélgetni úgy, mint egy egyenrangú partnerrel.
Ezek a lehetőségek tetszés szerint bővíthetőek, amíg megtalálod a saját személyiségedhez, beállítottságodhoz illő tevékenységet. Aki nagyon nem érzi magának ezeket a tevékenységeket, az ne csinálja, keressen, kutasson tovább önmagában.
Könyvajánló: A teljesség igénye nélkül.
Máté Gizella: Vidám Tapsi, Mérges Tapsi kalandjai, melyek segítenek feloldani a gyermek szorongásait.. Elixír Kiadó
Beck Andrea: Titoktündér című könyvei, melyek segítenek a pozitív gondolkodás kialakításában is.
Gyógyító mesék
Meseterápia
|