Téri orientáció fejlesztő gyakorlatok
I. fokozat
1.) Érintő játék
Mindenekelőtt pontosan megbeszéljük a játék menetét a gyermekkel, majd egy kendővel bekötjük a szemét. Könnyedén megérintjük a testének egy pontját és azt várjuk, hogy mutassa meg az érintés helyét.
2.) Zsákbamacska
Rejtsünk el egy zsákba néhány könnyen felismerhető tárgyat (fésű, kefe, kulcs, kanál, ceruza, pohár, alma …) A gyermek nyúljon egy kézzel a zsákba és próbálja meg tapintással felismerni a tárgyakat. Ha így nem sikerülne, használhatja a másik kezét is. Minden felismert tárgyat kivehet a zsákból.
3.) Emberfestés
Csomagolópapírt terítünk a padlóra. Ráfektetjük a gyermeket és körberajzoljuk. Ezután a gyermek feláll és berajzolja az arcot, a testrészeket, a ruházatot. Hasonló módon játszhatunk babával, mackóval és más játéktárgyakkal.
II. fokozat
1.) Szoborfigura
Fogjuk meg a gyermek kezét és néhány másodpercig forogjunk körbe-körbe. Majd elengedjük egymást és szoborrá merevedünk egy adott tartásban. A gyermeknek az a feladata, hogy próbálja meg a „szobor” testhelyzetét utánozni és néhány másodpercig mozdulatlanul maradni.
2.) Marionett bábuk
A játékhoz nagyméretű tükörre lesz szükségünk. Mind a ketten kössünk jobb könyökünkre színes jelzőszalagot. A gyermek előttünk álljon.
Az a feladata, hogy a bemutatott mozdulatokat pontosan utánozza. (Pl.: a fejünket jobbra billentjük, jobb karunkat magasba lendítjük, a bal kart mereven csípőnkhöz szorítjuk.)
Egyszerűbb a gyakorlat, ha a gyermek mögé állva mutatjuk a mozdulatokat, nehezebb, ha egymás mellé állunk.
III. fokozat
1.) Labirintus (a)
Újságpapír lapok szétterítésével utakat, labirintust építünk a padlón. Jobb csuklónkra mindketten jelzőszalagot kötünk. A kiindulóponttól együtt lépkedünk a hangosan közölt utasítás szerint:
„Lépj egy lépést előre!”
„Lépj két lépést jobbra!”
„Most egy lépés hátra!”
„Lépj egyet balra!”
Ha a gyermek téved, mi akkor is haladjunk az utasítás szerint, de viccesen adjuk tudtára, hogy „vízbe esett”. A mozdulatot imitálva húzzuk ki őt a vízből és menjünk vissza a kiindulóponthoz.
2.) Labirintus (b)
A játék hasonló az előzőhöz. Újságpapírból építünk szabálytalan formájú útvonalat, amin a gyermeknek bekötött szemmel, a halott utasításainkat pontosan követve kell végigmennie.
Ha több gyermekkel foglalkozunk, ezt a játékot is versenyjátékká alakíthatjuk. Amelyik gyermek elhibázta a lépést, visszamegy a kezdőponthoz. Az a győztes, aki először éri el a célt.
|