Vizuomotoros koordinácót fejlesztő gyakorlatok
I. fokozat
1.) Lövöldözés
Egy nagyobb papírlapot, csomagolópapírt zsírkrétával megfelezünk. A két térfélen különböző színnel tíz-tíz pontot jelöljünk ki. Egymás pontjait egy-egy gyors mozdulattal, - gyors vonalhúzással – kell „lelőni”. A „lelőtt” pontokat nem lehet újra célba venni. Az a nyertes, akinek több találata van.
2.) Célbadobás
Helyezzünk egy nagyobb építőkockát a padlóra. Kb. két méteres távolságból próbáljuk meg eltalálni a kockát a labdával. Felváltva dobunk.
Nehezíthető a játék azzal, ha kockákból épített kapuba kell célozni.
II. fokozat
1.) Autóverseny
Rajzoljunk egy nagy méretű papírra – csomagolópapírra – 2 cm távolságra párhuzamosan haladó vonalakkal „autópályát”. A gyermek feladata az, hogy egy színes ceruzával a pálya közepén végighaladjon. Nehezíthető a gyakorlat, ha az út keskenyebb.
A következő lépésben készítsünk fokozatosan keskenyedő sarkos, vagy kanyargós pályát. A gyermek a ceruzáját ezen vezeti. Fontos, hogy „baleset” ne történjen, vagyis a határoló vonalakhoz ne érjen.
2.) Lövöldözés
Ez a feladat azonos az I. fokozatban leírt „lövöldözés” játékkal, de ezúttal a zsírkréta és a csomagolópapír helyett kisebb méretű A/4-es lapot és színes ceruzát használunk. Ezáltal a feladat nehezebb.
3.) Lesiklópálya
A/4-es papírlapon pontokkal kijelöljük a „lesiklás” útvonalát. A gyermeknek a színes ceruzával úgy kell a pontok mellett elhaladnia, hogy azokat ne érintse. Ez a gyakorlat csoportjátékká is alakítható, ha van sokféle színes ceruza.
III. fokozat
1.) Vonalak kibogozása
Különböző színű tollal rajzoljunk néhány, egymást többször keresztező szabálytalan görbét egy papírlapra. Minden vonal végére kerüljön egy-egy jel, vagy egy emberke – figura. A vonalak rajzolásakor a balról jobbra irányt kell követnünk, hogy ezzel is előkészítsük az írástanuláshoz szükséges helyes iránytartást. Ha a gyermek a ceruzájával végighalad a vonalakon, „felfedezheti”, hogy melyik ábrához melyik út vezet.
|