Az inverz, illetve a divergens gondolkods fejlesztse.
Az un. magasabb szint gondolkodsi funkcik kzl ezek azok, melyek fejlettsge a matematika igazi megrtsnek, a tantrgyi, anyanyelvi, nyelvtani ismeretek biztos alkalmazsnak felttele A tanulsi zavarral kzd gyermekek fejlesztsben nagyon fontos szerepe van. A korrekcis - korrepetl foglalkozsok akkor igazn hatsosak, ha az olvassi kpessg, a szmolsi kszsg fejlesztse mellett e gondolkodsi funkcikat is fejlesztjk.
Barkba jtk
Gyermekkorunk kedves jtka, s tbbek kztt a tagads megrtsn keresztl gondolkodni tant.
· Ktfle vltozatt ismertetjk. Egyik a "hagyomnyos" barkba. A jtkvezet azt mondja gondoltam valamire, ami l s lehet kezdeni krdezni: llat? Igen. Erdben l? Nem. Hzillat? Igen. Ngy lba van? Nem. Kotkodcsol? Igen. Tudom, a tyk az! Kisebb gyerekeknek indtsnl adjuk meg ezt a segtsget, hogy azt mondjuk l, vagy azt mondjuk llat, vagy azt, hogy itt van a szobban s nem l. Tallgatni (rka? kutya?) nem szabad. Kezdetben jtszhatjuk gy, hogy az egsz csapat egytt prblja kitallni. Ez fontos rsze a tantsnak els - msodik osztlyos gyerekeknl, majd egy - egy gyerek a vllalkoz, s ksbb a vlaszad szerept is tadhatjuk a gyerekeknek. Velk egytt fogjuk tapasztalni, ez sem knny feladat!
· Msik vltozata lnyeggben a figyelem fejlesztsrl szl fejezetben is ismertetett Talld ki, hogy ki vagyok! jtk, csak itt nem kell szkre kilni, nem kldnk ki senkit. A vlaszad kihzza annak a gyereknek a nevt, akit a krdeznek ki kell tallnia. Esetleg mrhetjk az idt, figyelhetjk a feltett krdsek szmt.
Igaz vagy hamis?
Szksges eszkz: esetleg papr s ceruza, de szban is jtszhatjuk!
Figyeld meg jl amit mondok s dntsd el igaz, vagy hamis: Nyron esik a h. Nyron nem esik a h. Nem nyron esik a h.
A vonalas fzetlapra felratjuk a szmokat egyms al, majd mondjuk sorban a mondatokat s a gyerekeknek csak egy I (Igaz) illetve H (Hamis) bett kell a szmok mell rniuk. A vgn leellenrizzk.
Kicsit nehezebb vltozata, ha sorba haladunk s szban kell vlaszolni. Amikor a gyerekek tveszik a jtkvezet szerept, s a tagadsos mondatok egyre nagyobb szerephez jutnak biztosak lehetnk: rtik a lnyeget, mkdnek e gondolkodsi funkciik!
Kisebb gyerekek pldi:
Reggel stt van
Egy elefnt nagyobb, mint egy bogr.
Nyron esik h.
A grafitceruzmbl kifogyott a tinta.
Egy zsirf kisebb, mint egy l
Egy felntt regebb, mint egy gyerek.
A nyri sznetben hgolyzz velem!
Egy versenyaut gyorsabb, mint egy roller.
Egy szibarack savanybb, mint egy citrom.
A gyk hosszabb, mint egy kgy.
A vz, amit megiszol tisztbb, mint a sr.
Iskola utn jn az vodba.
Az este van elbb, mint a reggel.
Elreplnek a fecskk tavasszal Afrikba.
Tlen eshet az es.
Az ra hosszabb, mint a perc.
Az jszaka vilgosabb, mint a nappal.
Nappal vilgosabb van, mint jszaka.
Egy hten ht nap van.
Egy kezemen kevesebb ujjam van, mint egy lbamon.
Egy kezemen kevesebb ujjam van, mint kt lbamon.
Este a hold st s nem a nap.
A bogr nem nagyobb, mint a l!
|