|
Menü |
|
| |
|
naptár |
|
| |
|
gyerekszáj |
|
"Ne add rám ezt a ruhát, mert ettől én butaütést kapok!"
"Nem akarok inni, nem csuklok, csak csiklandozza a hasamat valami!"
"Tudod anya én kibe vagyok szerelmes? - Kibe? -Tégedbe."
| |
|
értékek |
|
Csak egyet kérj az élettől: mindenből eleget!
Annyi napfényt, hogy ragyogóbbnak lásd az életet,
annyi esőt, hogy értékeld a napsütést,
annyi boldogságot, hogy virulhasson a lelked,
annyi fájdalmat, hogy értékeld az élet apró örömeit,
annyi nyereséget, hogy elérd a vágyaidat,
annyi veszteséget, hogy értékeld, amid van és
annyi üdvözlést, hogy könnyebb legyen a végső búcsú.
| |
|
|
|
anyanyelvi játékok |
|
Akusztikus figyelemfejlesztő gyakorlatok I. |
|
|
I. fokozat
1.) „Név – út” játék
Jelöljünk ki egy kiinduló pontot a szoba egyik falánál, távolabb pedig a cél helyét. A gyermek a kiindulópontra áll és csak akkor léphet egy lépést előre, amikor a felsorolt szavak között a saját nevét meghallja. Pl.: „ház, kályha, virág, Péter, alma, baba, Péter, autó, labda, szék, Péter … stb”. A szavakat monoton hangon kell sorolni.
Ha a gyermek nem lépett előre nevét hallva, akkor megállítjuk, és egyet vissza kell lépnie. Ha nem téved, jutalom várja a célnál.
Ezt a játékot 4-5 fős gyermekcsoporttal is eljátszhatjuk, ilyenkor minden gyermek nevét beillesztjük a tárgynevek sorába. Ha versenyjátékot tervezünk, akkor minden gyermek kezébe négy kockát adunk, ha valaki hibázik, egy kockát letesz. Akinek a célnál minden kockája a kezében van, az a győztes. Aki elveszítette valamennyi kockáját útközben. Az kimarad a játékból a következő körig.
|
Akusztikus figyelemfejlesztő gyakorlatok II. |
|
|
II. fokozat
Történet felolvasása
Olvassunk fel a gyermeknek egy olyan történetet. Amelyben egy kiválasztott szó gyakran előfordul. Beszéljük meg vele, hogy melyik ez a szó. Kérjük meg arra, hogy ahányszor ezt a szót hallja, koppantson egyet a ceruzájával az asztalra. Ehhez a feladathoz bármelyik történet vagy mese kiválasztható, de öt percnél hosszabb ideig nem szabad a felolvasásnak tartania. Példaként a következő történet képzelhető el. A gyereknek a „méh” szóra kell figyelnie.
|
Akusztikus figyelemfejlesztő gyakorlatok III. |
|
|
III. fokozat
Zavarás
Most próbáljuk meg a gyermeket rávenni arra, hogy ne hagyja figyelmét elterelni a feladatról.
|
Érzékelésen alapuló játékok /hallás |
|
|
Vételre állítva
Akár akarjuk, akár nem, fülünk folyamatosan információval lát el minket, érzékeli, hogy a zajok közelről vagy távolról, oldalról, szemből vagy hátulról érkeznek, kellemesek vagy bántóak, fenyegetőek vagy ártalmatlanok.
Fülünk olyan finom érzékszerv, hogy szinte a fű növését is meghalljuk. Már tíz decibeltől érzékeljük a hangokat: ez a falevelek susogásának hangereje, ha enyhe szellő lebegteti őket. A sugármeghajtású repülőgépek száznegyven decibeles hangereje már a fájdalomküszöböt súrolja. A hosszú ideig tartó erős zaj idővel károsítja a belső fülben található csillószőröket - ez hallásromlást okoz.
|
Érzékelésen alapuló játékok /hallás |
|
|
Rádióhallgatás:
Kapcsold be a rádiót és hallgatózz! kinek, minek a hangját hallod?
Mi történik? Meséld el!
TV -vel is játszható, csak akkor kössük be a gyermek szemét, vagy fordítson neki hátat!
|
| |
|
|
|
BlogPlusz |
|
| |
|
gondolatok |
|
A Dalai Láma, mikor arról kérdezték, hogy mi az, ami a leginkább meglepi az emberrel kapcsolatban, ezt válaszolta: „Az ember. Mert feláldozza az egészségét, hogy pénzt keressen. Aztán feláldozza a pénzét, hogy visszaszerezze az egészségét. És mivel olyan izgatott a jövőjével kapcsolatban, hogy elfelejti élvezni a jelent: az eredmény az, hogy nem él sem a jelenben, sem a jövőben. Úgy él, mintha soha nem halna meg, és aztán úgy hal meg, hogy soha nem is élt igazán.”
| |
|
nyelvtörők |
|
Láttam szőrös hörcsögöt, éppen szörpöt szörcsögött. Ha a hörcsög szörpöt szörcsög, rátörnek a hörcsög görcsök.
Potyogó orsó, kotyogó korsó, rotyogó borsó, motyogó kutya, lötyögő gatya.
Két pék két szép kék képet kér.
Csóri csiga csalán csúcsán cselleng. Csalán csúcsát csipegetve leng fent.
| |
|
Térfonás |
|
| |
|
|