 |
Men |
|
| |
 |
naptr |
|
| |
 |
gyerekszj |
|
"Ne add rm ezt a ruht, mert ettl n butatst kapok!"
"Nem akarok inni, nem csuklok, csak csiklandozza a hasamat valami!"
"Tudod anya n kibe vagyok szerelmes? - Kibe? -Tgedbe."
| |
 |
rtkek |
|
Csak egyet krj az lettl: mindenbl eleget!
Annyi napfnyt, hogy ragyogbbnak lsd az letet,
annyi est, hogy rtkeld a napstst,
annyi boldogsgot, hogy virulhasson a lelked,
annyi fjdalmat, hogy rtkeld az let apr rmeit,
annyi nyeresget, hogy elrd a vgyaidat,
annyi vesztesget, hogy rtkeld, amid van s
annyi dvzlst, hogy knnyebb legyen a vgs bcs.
| |
|
|
 |
anyanyelvi jtkok |
|
Verblis emlkezet |
|
|
Az eredmnyes tanulshoz szksges mentlis kpessgek kzl az emlkezet jelentsge mellett nem szksges hosszasan rvelnnk.
Az emlkezeten bell megklnbztetjk a rvid tv s a hosszabb tv (megtart) emlkezetet, illetve ms szempont szerint ltezik vizulis (ltsi) s verblis (szbeli) emlkezet.
A rvid tv emlkezet (azonnali utnmonds) fejleszts az alapja a hosszabb tv emlkezet kpessgnek.
Klnsen fontos a vizulis emlkezet fejlesztse a dyslexis gyermekek terpijban, hisz erre a kpessgre nagy szksge van a gyermekeknek az alakilag hasonl betk - b s d, m-s n, sz s zs.) megklnbztetsben.
|
Vizulis emlkezet fejlesztse |
|
|
Hol is vagyok?
Nagyon egyszernek tn, s majd ltni fogjuk, hogy nem is igazn knny jtk. Krben lnk. A jtkmester(desanya, v nni...) azt mondja: Mindenki nzzen krl alaposan, mindent nzzl meg! Majd msfl - kt perc mlva, mindenkinek be kell hunynia a szemt, s csukva tartani, s kzben a jtkvezet krdez: Milyen szn fal?
Milyen kpek vannak a falon?
Hny ablak van?
Jtszhatjuk otthon a nappaliban, de vrakozs kzben is tteremben, orvosnl, plyaudvaron, utazsok alkalmval.
|
Analgis gondolkods fejlesztse |
|
|
Az analgis gondolkods alapja, az a szint, ahonnan ptkezni lehet, amelybl a "magasabb szint gondolkodsi funkcik" (pld. a fogalmi gondolkods, a kauzlis gondolkods, az inverz gondolkods) kiindulhatnak. A szablykvets, s az nll szablyfelismers, szablyalkots kpessgnek fejlesztse, s a tanthatsg felttele. Meglte az iskolarettsg egyik alapkritriuma. Nlkle nincs gyakoroltats, nincs bevsds. Az olvass, a matematika tantsa elkpzelhetetlen nlkle.
|
Fogalmi gondolkods fejlesztse |
|
|
A ksbbi nll tanuls felttele, hogy a gyermekek kpesek legyenek fogalmakban gondolkodni. Ffogalom al rendelni (mondjl nekem gymlcsket) s ffogalmat megnevezni (jrm, emls.)
Sokszor panaszkodnak a szlk, hogy fels tagozatos gyermekk nem tud nllan tanulni, nem kpes egyedl a leckt feldolgozni, rtelmezni, a lnyeget megragadni, vzlatot kszteni.
Ezen terlet fejlesztsre is szksg van az iskolra felkszts sorn.
|
Az inverz, illetve a divergens gondolkods fejlesztse. |
|
|
Az un. magasabb szint gondolkodsi funkcik kzl ezek azok, melyek fejlettsge a matematika igazi megrtsnek, a tantrgyi, anyanyelvi, nyelvtani ismeretek biztos alkalmazsnak felttele A tanulsi zavarral kzd gyermekek fejlesztsben nagyon fontos szerepe van. A korrekcis - korrepetl foglalkozsok akkor igazn hatsosak, ha az olvassi kpessg, a szmolsi kszsg fejlesztse mellett e gondolkodsi funkcikat is fejlesztjk.
|
| |
|
|
 |
BlogPlusz |
|
| |
 |
gondolatok |
|
A Dalai Lma, mikor arrl krdeztk, hogy mi az, ami a leginkbb meglepi az emberrel kapcsolatban, ezt vlaszolta: „Az ember. Mert felldozza az egszsgt, hogy pnzt keressen. Aztn felldozza a pnzt, hogy visszaszerezze az egszsgt. s mivel olyan izgatott a jvjvel kapcsolatban, hogy elfelejti lvezni a jelent: az eredmny az, hogy nem l sem a jelenben, sem a jvben. gy l, mintha soha nem halna meg, s aztn gy hal meg, hogy soha nem is lt igazn.”
| |
 |
nyelvtrk |
|
Lttam szrs hrcsgt, ppen szrpt szrcsgtt. Ha a hrcsg szrpt szrcsg, rtrnek a hrcsg grcsk.
Potyog ors, kotyog kors, rotyog bors, motyog kutya, ltyg gatya.
Kt pk kt szp kk kpet kr.
Csri csiga csaln cscsn cselleng. Csaln cscst csipegetve leng fent.
| |
 |
Trfons |
|

| |
|
|