|
Menü |
|
| |
|
naptár |
|
| |
|
gyerekszáj |
|
"Ne add rám ezt a ruhát, mert ettől én butaütést kapok!"
"Nem akarok inni, nem csuklok, csak csiklandozza a hasamat valami!"
"Tudod anya én kibe vagyok szerelmes? - Kibe? -Tégedbe."
| |
|
értékek |
|
Csak egyet kérj az élettől: mindenből eleget!
Annyi napfényt, hogy ragyogóbbnak lásd az életet,
annyi esőt, hogy értékeld a napsütést,
annyi boldogságot, hogy virulhasson a lelked,
annyi fájdalmat, hogy értékeld az élet apró örömeit,
annyi nyereséget, hogy elérd a vágyaidat,
annyi veszteséget, hogy értékeld, amid van és
annyi üdvözlést, hogy könnyebb legyen a végső búcsú.
| |
|
|
|
anyanyelvi játékok |
|
Szeriális észlelés fejlesztő gyakorlatok |
|
|
I. fokozat
1.) Gyöngysorok
Három különböző színű gyöngyből fűzünk egy egyszerű mintát. A gyermeknek az a feladata, hogy folytassa a sort. (pl.: piros – zöld – kék, piros – zöld – kék).
A minta fokozatosan nehezedhet (pl.: p – k – k – z, p – k – k – z), az ismétlődő egységeket egészen hét elemig növelhetjük.
|
Téri orientáció fejlesztő gyakorlatok |
|
|
I. fokozat
1.) Érintő játék
Mindenekelőtt pontosan megbeszéljük a játék menetét a gyermekkel, majd egy kendővel bekötjük a szemét. Könnyedén megérintjük a testének egy pontját és azt várjuk, hogy mutassa meg az érintés helyét.
2.) Zsákbamacska
Rejtsünk el egy zsákba néhány könnyen felismerhető tárgyat (fésű, kefe, kulcs, kanál, ceruza, pohár, alma …) A gyermek nyúljon egy kézzel a zsákba és próbálja meg tapintással felismerni a tárgyakat. Ha így nem sikerülne, használhatja a másik kezét is. Minden felismert tárgyat kivehet a zsákból.
3.) Emberfestés
Csomagolópapírt terítünk a padlóra. Ráfektetjük a gyermeket és körberajzoljuk. Ezután a gyermek feláll és berajzolja az arcot, a testrészeket, a ruházatot. Hasonló módon játszhatunk babával, mackóval és más játéktárgyakkal.
|
Vizuális emlékezetfejlesztő gyakorlatok |
|
|
I. fokozat
1.) Építőkockák keresése
Vegyünk ki egy építőkockát a dobozból és mutassuk meg a gyermeknek. Dugjuk el a hátunk mögé, majd kérjük meg, hogy egy ugyanolyan kockát keressen. Ha kivett egyet ő is, a kettőt hasonlítsuk össze.
Sikeres megoldások esetén az egyidejűleg azonosítandó kockák számát ötig növelhetjük.
2.) Gyufaszál – figurák építése
A gyermek előtt építsünk három gyufaszálból (pálcikákból) egyszerű formát. Takarjuk le, ezután kérjük meg a gyermeket, hogy emlékezetből építse fel ugyanazt. A gyakorlatot bővíthetjük öt gyufaszálig.
|
Vizuális figyelem fejlesztő gyakorlatok2 |
|
|
I. fokozat
1.) Ablakon kitekintés
a) Álljunk a gyermekkel az ablakhoz. Nézelődjünk. Válasszunk ki az utcáról egy-egy tárgyat – személyt. Nevezzük meg. A gyermeknek ezt (ezeket) meg kell keresnie. Így az egész belátható teret alaposan meg kell figyelni, át kell tekintenie.
Pl.: „Látok egy kutyát.”
„Egy nénit látok esernyővel.”
„Egy motorosrendőrt látok.”
„Egy zöld levélszekrényt látok.”
b) Ha meggyőződtünk arról, hogy a gyermek már biztonsággal, gyorsan válaszol, cseréljünk szerepet.
2.) „Látom, amit te nem látsz!”
Ez a játék mindenhol játszható. Keressünk a szobában vagy a kertben egy tárgyat és válasszuk ki egy tulajdonságát. Például a színét, (pl. „barna szék”) és a következőket mondjuk:
„Látom, amit te nem látsz …, az a valami barna színű.”
A gyermeknek meg kell neveznie minden barna tárgyat, de mi csak a széknél helyeseljünk.
Ezután a gyermeken a sor, ő választ tárgyat és hozzá egy tulajdonságot. Most nekünk kell megtalálni a tárgyat az adott tulajdonság alapján. Majd ismét szerepcsere következik. Ügyeljünk arra, hogy pontosan a kigondolt dolgot neveztessük (nevezzük) meg. A hasonlót ne fogadjuk el.
|
Vizuomotoros koordinácót fejlesztő gyakorlatok |
|
|
I. fokozat
1.) Lövöldözés
Egy nagyobb papírlapot, csomagolópapírt zsírkrétával megfelezünk. A két térfélen különböző színnel tíz-tíz pontot jelöljünk ki. Egymás pontjait egy-egy gyors mozdulattal, - gyors vonalhúzással – kell „lelőni”. A „lelőtt” pontokat nem lehet újra célba venni. Az a nyertes, akinek több találata van.
2.) Célbadobás
Helyezzünk egy nagyobb építőkockát a padlóra. Kb. két méteres távolságból próbáljuk meg eltalálni a kockát a labdával. Felváltva dobunk.
Nehezíthető a játék azzal, ha kockákból épített kapuba kell célozni.
|
| |
|
|
|
BlogPlusz |
|
| |
|
gondolatok |
|
A Dalai Láma, mikor arról kérdezték, hogy mi az, ami a leginkább meglepi az emberrel kapcsolatban, ezt válaszolta: „Az ember. Mert feláldozza az egészségét, hogy pénzt keressen. Aztán feláldozza a pénzét, hogy visszaszerezze az egészségét. És mivel olyan izgatott a jövőjével kapcsolatban, hogy elfelejti élvezni a jelent: az eredmény az, hogy nem él sem a jelenben, sem a jövőben. Úgy él, mintha soha nem halna meg, és aztán úgy hal meg, hogy soha nem is élt igazán.”
| |
|
nyelvtörők |
|
Láttam szőrös hörcsögöt, éppen szörpöt szörcsögött. Ha a hörcsög szörpöt szörcsög, rátörnek a hörcsög görcsök.
Potyogó orsó, kotyogó korsó, rotyogó borsó, motyogó kutya, lötyögő gatya.
Két pék két szép kék képet kér.
Csóri csiga csalán csúcsán cselleng. Csalán csúcsát csipegetve leng fent.
| |
|
Térfonás |
|
| |
|
|